Jak przestać jeść słodycze?

Posted by | Wrzesień 16, 2012 | DIETA, MOTYWAACJA | 10 komentarzy

Jak przestać jeść słodycze? to pytanie, które zadaje sobie wiele Pań, a nawet Panów (wbrew pozorom ten problem ich również dotyczy). Wiele pytań i mejli otrzymuję  z takim pytaniem, dlatego postanowiłam przedstawić na forum ten problem, i pomóc Ci w odpowiedzi na pytanie: jak przestać jeść słodycze?

Zanim jednak się dowiesz wszystkiego na ten temat, powinnaś lub powinieneś zadać sobie kluczowe pytanie: dlaczego jesz słodycze, w jakich sytuacjach, w jakich ilościach i jak często?

Najczęściej problem ten pojawia się w trzech podstawowych sytuacjach:

  • jesz słodycze na tle emocjonalnym (dla odprężenia stresu, wyrzucenia złości itp)
  • gdy jesz nie regularne posiłki (łatwiej sięgnąć po szybką słodką przekąskę w ciągu dnia, niż przygotować sobie plan posiłków)
  • jesz słodycze gdy brakuje Ci jakiegoś składnika pokarmowego w Twoim planie żywieniowym (magnez, chrom, tryptofan, i inne)

Kiedy uświadomisz sobie dlaczego jesz słodycze łatwiej będzie Ci pozbyć się tego nawyku. Rozwiązanie powinno być dostosowane indywidualnie do Ciebie, dlatego otrzymasz tutaj jedynie ogólne wskazówki jak przestać jeść słodycze.

Jeśli opuszczasz najważniejszy posiłek w ciągu dnia i nie jesz śniadania, to Twój metabolizm drastycznie spowalnia, żeby zachować energię na cięższe czasy. Kilka godzin później jesteś już tak głodna, że nie zastanawiasz się jak przestać jeść słodycze.  Z głodu sięgasz po szybko-dostępną i łatwą do spożycia przekąskę, jak czekoladowy batonik, wafelek itp. To powoduje gwałtowny wzrost glukozy we krwi, a następnie szybki jej spadek poniżej początkowej normy. Wtedy właśnie odczuwasz senność, ziewanie, brak energii i ogólne zmęczenie a i często wyrzuty sumienia.

Masz zatem pierwszą wskazówkę na pytanie: Jak przestać jeść słodycze? 

Zacznij dzień pożywnym śniadaniem i przygotuj rozkład posiłków na cały dzień. Tutaj otrzymujesz dwie korzyści:

  • będziesz trzymać się planu posiłków
  • poziom glukozy we krwi będzie na stałym poziomie, co ma ważne znaczenie przy zbijaniu wagi

Druga wskazówka, która może Ci pomóc jak przestać jeść słodycze? 

Twój organzim to fascynująca machina. Poprzez głód oznajmuje Ci jakich wartości odżywczych Ci brakuje, np. jeśli masz ochotę na czekoladę, to może oznaczać, że brakuje Ci magnezu. Jeśli natomiast masz nieodpartą ochotę na słodkie ciasteczka i wafelki, to może oznaczać, że brakuje Ci innych pierwiastków, takich jak chrom, tryptofan, fosfor i inne składniki pożywienia.

      • orzechy, nasiona, rośliny strączkowe są bogate w magnez (300-400mg/h), ważny dla skurczu mięśnia i prawidłowej pracy serca, ma też działanie antydepresyjne
      • brokuły, winogrona, ser, mięso kurczaka są bogatym źródłem chromu, który ułatwia przenikanie glukozy i zmniejsza zapotrzebowanie na insulinę, obniża stężenie złego cholesterolu LDL
      • suszone mięso dorsza, ser, rodzynki, słodkie pomidory, szpinak, wątróbka zawierają tryptofan, który jest niezbędnym aminokwasem egzogennym (musi zostać dostarczony z zewnątrz), poprawiającym nastrój


Jak przestać jeść słodycze z powodów emocjonalnych?

Jeśli uświadomisz sobie, że zawsze w złości sięgasz po coś słodkiego, żeby sobie poprawić humor to już połowa sukcesu. Powodów jedzenia słodyczy może być oczywiście mnóstwo: stres, gniew, niepokój, a nawet zmęczenie. Często po całym dniu w pracy wracasz i kładziesz się na kanapie z miseczką ulubionych czekoladek? Może chcesz sobie poprawić humor po męczącym dniu, jesteś zmęczona i nie chce Ci się przyrządzać zdrowego posiłku, a słodycze są gotowe do spożycia odrazu. Jeśli jest to znana sytuacja w Twoim życiu, to warto się nad tym zastanowić: jaka sytuacja spowodowała, że jesz słodycze? i co czujesz w tym momencie?  Nie da się wykorzenić takiego nawyku z dnia na dzień. Lecz świadomość tego co robisz, jest już pierwszym krokiem do sukcesu.

        • zastąp słodycze owocami lub zdrowszymi przekąskami, które będziesz mieć pod ręką, ale możesz sama przygotować
        • pracuj z emocjami (różne formy relaxu, medytacja, techniki oddechowe, sport)
        • zapisuj w notatniku sytuacje, w których sięgałaś po niezdrowe przekąski
        • porozmawiaj z zaufaną osobą na ten temat

To było kilka podstawowych informacji i wskazówek jakie mogę Ci udzielić w temacie: jak przestać jeść słodycze?

Każda z nas jest inna i potrzebuje innego rozwiązania, więc pierwszym krokiem do sukcesu jest uświadomienie sobie z czym masz problem i odpowiedź na kluczowe pytanie. Dopiero wtedy dopasujesz odpowiednie rozwiązanie do swojego problemu jak przestać jeść słodycze?

 

Jeśli spodobał Ci się ten wpis, to dodaj komentarz i zastosuj moje zasady, aby cieszyć się jędrnym i płaskim brzuchem. 🙂

A jeśli chcesz więcej wartościowych informacji to zapisz się na moje szkolenie, z którego dowiesz się jak przejść od wiedzy do działania.

About Emilia Warakomska

10 komentarzy

  • Monia napisał(a):

    Bardzo ciekawy artykuł, teraz tylko zacząć się stosować 😀
    Pozdrawiam 🙂

  • aga napisał(a):

    a ja mam swoją metodę 😉 jak mi się już tak bardzo chce czegoś słodkiego… to sięgam sobie po sorbecik z Grycana… pyszny, kolorowy i go tego niskokaloryczny 😉

    • Emilia Warakomska napisał(a):

      Hej Agnieszka!! Zgadza się, taki zamiennik zamiast lodów jest doskonałym wyjściem 🙂 Bo składa się tylko ze zmrożonych pysznych owocków 🙂 Najważniejsze to dokonywać takich właśnie wyborów, a nie odmawiać sobie wszystkiego zakazami, bo zakazy nie działają!! 🙂 Pozdrawiam

  • Agata napisał(a):

    Bardzo fajny artykul. Brakuje takich blogow. Sama jestem trenerem i szukam takich.blogow aby sobie poczytac i powymieniac sie doswiadczeniami.
    Brakuje mi tylko jeszcze jednego powodu, czemu jesz slodycze. Moze dlatego ze masz Candide przewodu pokarmowego. Wiele osob nawet nie wiem ze ja ma.

    A warto to zbadac.

    Pozdrawiam.

    • Emilia Warakomska napisał(a):

      Cześć,

      Również cieszę się, że trenerzy czytają i rozwijają się 🙂

      Przyczyn jedzenia słodyczy może być tyle ile ludzi i każdy będzie miał inny problem. Tutaj skupiałam się bardziej na tych najczęściej spotykanych. Z tego co ja zauważyłam, najczęściej jednak jest to problem na tle emocjonalnym, zwłaszcza u kobiet. Na drugim miejscu są braki w diecie niektórych pierwiastków (chrom, magnez).

      Jeśli chodzi o Candide, to (w szybkim skrócie) jest to przerost drożdżaków flory bakteryjnej jelita grubego. Za główną przyczyną odpowiada osłabiony układ immunologiczny i długotrwałe przyjmowanie antybiotyków. Natomiast nadmierny apetyt na słodycze może być jednym z efektów zatrucia organizmu rozprzestrzeniającymi się drożdżakami. Niektóre źródła podają też, że dieta bogata w cukry proste, fast-foody i używki mogą się przyczynić do zakażenia drożdżakami Candidy. U każdego jednak objawy mogą być inne. Poza tym mnogość symptomów sprawia, że żeby ją wykryć potrzebne jest specjalistyczne badanie (tzw. Test Obciążeń). Pozdrawiam 🙂

  • Dominika napisał(a):

    Cześć! 😀
    zaczynam ćwiczenia na płaski brzuch, mam 15 lat i nie mam pojęcia jak sobie ułożyć ten plan posiłków, szukałam informacji w internecie i nic nie znalazłam, zrobiłabyś artykuł na blogu, lub napisała tutaj jak zrobić taki plan?
    z góry dziękuje, pozdrawiam. 🙂

    • Emilia Warakomska napisał(a):

      Dominika,
      Takie plany już tutaj są na Blogu. Poszukaj ćwiczeń na Płaski Brzuch w artykułach. Jest ich kilka i jest też filmik z ćwiczeniami tutaj, bądź na YT . Do jednego z nich podaję Ci linka: http://boskie-cialo.pl/cwiczenia-na-brzuch/
      To powinno pomóc. Poczytaj też artykuły dotyczące innych ćwiczeń oraz tego jak ważna w modelowaniu brzucha jest dieta (to podstawa). Pamiętaj też, żeby ćwiczyć WSZYSTKIE MIĘŚNIE, żadnych nie pomijać, bo wytworzy się dysproporcja, i Twój kręgosłup łatwo ulegnie przeciążeniu.
      Pozdrawiam 🙂

  • Mora Bio Clinic napisał(a):

    Dobre, dobre, dobre polecam każdemu! Jak stłumić apetyt na słodycze

  • mezoterapia napisał(a):

    Każdy z nas zetknął się z tematem, doradzam zapoznanie się z tematem.

Leave a Reply