Plan działania w odchudzaniu -dlaczego warto go mieć?

Posted by | Sierpień 28, 2017 | MOTYWAACJA | No Comments

plan działania dla początkujących

Dlaczego warto mieć plan działania w odchudzaniu? Jeśli chcesz w jakikolwiek sposób poprawić sylwetkę, stracić tkankę tłuszczową, zrzucić tłuszcz z brzucha, podkręcić metabolizm, itp… Tak, wiem że “schudnąć szybko”, oraz wizja szybkich efektów są kuszące. Większość osób chce mieć efekty już i natychmiast. Nie oceniam tego w kontekście dobra/zła. Ponieważ sama przechodziłam tę drogę i rzeczywiście działałam w gorącej wodzie ze względu na dość duży temperament, bądź energię. Czytasz więc posty odpowiedniej osoby i jesteś w odpowiednim miejscu, jeśli chcesz mieć trwały sukces.

To podejście, które ma większość ludzi: działanie szybko, tu i teraz, chęć szybkich efektów, powoduje, że działasz spontanicznie, a to oznacza, że nie masz na to żadnego planu. Jak to w życiu spontan może być fajny, jednak nie spowoduje tego na czym nam zależy czyli TRWAŁEJ UTRATY WAGI. Aby to osiągnąć potrzebujesz PLAN DZIAŁANIA w odchudzaniu, dokładnie tak samo jak w każdym innym biznesplanie, planie na swoje życie, karierę, odpoczynek – tak i tutaj dlaczego masz działać inaczej?

Brak planu działania, działanie na spontanie, chęć szybkich efektów najczęściej powoduje skutek odwrotny: oddala od efektów. Nic nie dzieje się z dnia na dzień, a szybkie osiągnięcie sylwetki najczęściej powoduje efekt jojo (przeszłam tę drogę, sama borykałam się z taką sytuacją, i mam dość sporo do powiedzenia w tym temacie).

Im szybciej więc osiągniesz upragnioną wagę – tym szybciej możesz spodziewać się efektu jojo, i drastycznego spadku energii, motywacji do dalszego działania i załamania nawyków żywieniowych.

To tak jak z osobami, które wygrywają w lotto – i tracą szybko wygrane pieniądze. Rzadko natomiast zdarza się, że ktoś chudnie i utrzymuje  wagę.  Dlaczego? Ponieważ w odchudzaniu jest dokładnie tak samo, jak w biznesie. Sukces sprzyja najlepiej przygotowanym. Przypomnę jeszcze, że chodzi tu o TRWAŁY EFEKT ODCHUDZANIA. Bo o to chodzi, aby zrobić coś raz a dobrze, a nie ciągle borykać się jak sinusoida. Trzeba uregulować pewne działania. Czytaj więc dalej jeśli chcesz trwałości i jakości, a nie bylejakości.

 plan działania w odchudzaniu dla początkujących

Konsekwencja. Kontrola. Kluczowe kwestie planu działania w odchudzaniu. 

Konsekwentne wykonywanie pewnych zadań, nawet małych kroków spowoduje, że osiągniesz sukces. Obserwując swoje ciało, to jak reaguje na ODPOWIEDNIO DOBRANE JEDZENIE I TRENING, spowoduje, że przestaniesz popełniać błędy. Przestaniesz też zahłysać się jednorazowym sukcesem, czy chwilową utratą wagi. Ponieważ znając dobrze swoje ciało, znając zasady jakimi funkcjonuje pod względem fizjologicznym (zamiast łapać się pseudo-diet, czy szybkich rozwiązań, które wyjaławiają Twój organizm z witamin i minerałów), kiedy chudnie, a kiedy “stoi w miejscu” – będzie Ci łatwiej kontrolować swoje ciało.

Każda nieudana próba odchudzania powinna być szansą na wyciągnięcia wniosków. Niestety ludzkie ciało to skomplikowana machina. Ciężko jest samemu dojść do tego, co działa, a co nie działa, co szkodzi a co nie. Nikt nie wymaga od Ciebie znajomości wszystkich procesów fizjologii i biochemii organizmu. Od tego są Eksperci. Do tego dochodzi też wiedza z zakresu treningu (odpowiednio dobranego pod typ sylwetki, typ hormonalny, no i jeszcze ważne jest to, czy jesteś kobietą, czy mężczyzną i jakie masz predyspozycje).

Konsekwentne działanie powoduje, że kontrola jest o wiele łatwiejsza do wdrożenia.

Aby jednak działać konsekwentnie znów ujawnia się fakt – potrzebujesz plan działania w odchudzaniu.

Będę to powtarzała do skutku!!

Aby wiedzieć, gdzie chcesz dojść i jak chcesz by Twoje ciało i zdrowie wyglądało za 5 – 10 – 15 lat  musisz wiedzieć, skąd jedziesz, i dokąd zmierzasz, czyli mieć plan działania. Odpowiednia strategia, taktyka działania, nie ma innej opcji. NO NIE MA INNEJ OPCJI

Plan działania w odchudzaniu powinien być dopasowany do Twoich możliwości, Twoich poprzednich doświadczeń, tego co już wiesz na temat swojego ciała i tego co wiesz na temat swojej diety.

Podzieliłam na wdzięcznie brzmiące poziomy, tak aby łatwiej było rozróżnić poziomy działania, na których funkcjonujemy gdy dążymy do upragnionej sylwetki.

I. Poziom: PODSTAWÓWKA a plan działania w odchudzaniu

“Zdrowo” się odżywiasz, coś tam ćwiczysz, wykonujesz jakieś tam ćwiczenia na różne partie mięśniowe

 

Wykonujesz podstawowe ćwiczenia, jednak nie jesteś w stanie określić czy dobrze to robisz. Nie znasz dobrze techniki, a najczęściej korzystasz z kanałów na YT, gdzie technika poprawnego wykonania ćwiczeń jest bardzo rzadko tłumaczona. Nie wiesz więc czy nie popełniasz błędów. I  nie ma tu znaczenia, czy chudniesz czy nie, bo możesz chudnąć i jednocześnie działać na swoją szkodę.

Co ważne: mało wiesz, czy z twoim odżywianiem jest wszystko ok. Wprawdzie dużo się zmienia – jesz niby mniej, unikasz słodyczy, niby wyeliminowałaś tłuszcze, i żywisz się jogurtami lajt, albo 0% – to podstawowa żywność z jakiej korzystasz. Ano i jesz dużo ryb i kurczaka. Tak, tak… No i mnóstwo warzyw. Praktycznie wyeliminowałaś tłuszcze, bo postrzegasz je tak, jak większość osób – od tłuszczu się tyje. Co nie jest prawdą, gdyż pisałam o tym w artykule “Czy tłuszcz spowoduje, że utyjesz. Zaskakujące wnioski”.

Jeśli chodzi o ćwiczenia –  chodzisz na siłownię, ale ograniczasz się do maszyn izotonicznych. Nie do końca i nie zawsze wiesz, jak je ustawić, no ale “coś tam robisz, więc jest dobrze” 🙂

Jeśli chodzi o suplementację – zaopatrzyłaś się oczywiście, a jakże w suplementy na spalanie tkanki tłuszczowej, no i dużo błonnika… to na płaski brzuch, bo tak pisało na onecie/wp, i czymś tam jeszcze… albo na etykiecie produktu. Są to mało wiarygodne źródła informacji.

Co bardzo istotne:

Jeśli chudniesz, to bardzo łatwo o efekt jojo. Im bardziej restrykcyjnie podchodzisz do jedzenia i treningu, a często zdarza się, że się fiksujesz na tych tematach, tym łatwiej wpadasz w paranoję i …szybciej odpuszczasz. W końcu kojarzysz trening i dietę z katorgą.

Na tym poziomie raczej planu działania w odchudzaniu nie ma.

II. Poziom: – SZKOŁA ŚREDNIA  a plan działania w odchudzaniu

“Nawet udaje mi się schudnąć. Nawet jesz zdrowo, nawet rozpoznajesz nazwy ćwiczeń, odróżniasz hantle od sztangi i strefy treningowe”

Na tym etapie już wiesz mniej więcej jak się ćwiczy. Wiesz też, że technika ćwiczeń jest bardziej istotna, niż samo wykonywanie ćwiczeń bez świadomości ciała. Być może zdajesz sobie sprawę, że ważna jest JAKOŚĆ treningu, a nie jego ILOŚĆ. Jednak po kilku miesiącach ćwiczeń napewno nie jest to etap zaawansowania. Tym bardziej jeśli ćwiczyłaś sama, albo np. korzystałaś z konsultacji Trenera z doskoku. Na tym etapie masz dość podstawową wiedzę opanowaną, jednak przydało by się, aby rzetelną wiedzę uzupełnić o pewne kluczowe kwestie.

Z mojego doświadczenia wynika, że aby w pełni usamodzielnić się od Trenera, i zacząć trenować na swoje efekty to nie wystarczy trenować  1 – 2 – 3 miesiące pod okiem Trenera.

Powinnaś poznać swoją sylwetkę, metody treningowe dopasowane do Ciebie, oraz dobrać taką strategię żywieniową, która będzie funkcjonować w Twojej kuchni już na zawsze. Na tym etapie mniej więcej wiesz jak ćwiczyć, w zgodzie z biomechaniką ruchu. Wiesz też na co zwracać uwagę podczas zakupów i jak czytać etykiety. Nie jest to już walka, ale przyjemne dbania o zdrowie. Dalej jednak popełniasz błędy: najczęściej jesz suplementy jak cukierki, uważając że w cudowny sposób spotęgują działania w kuchni i na treningu. Nadal też masz dość spory problem z doborem ćwiczeń, i jeszcze wielu rzeczy musisz się nauczyć.

 

III. Poziom: SZKOŁA WYŻSZA/STUDIA a plan działania w odchudzaniu

Gratuluję!! Jesteś prawie mistrzynią w tym co robisz. Tutaj już wiesz, że odchudzanie i dbanie o zdrowie to nie tylko dieta, ograniczająca produkty, albo trening na wybrane partie mięśniowe. Tutaj już wiesz, że należy trenować całe ciało. Dość dobrze znasz technikę ćwiczeń. Dobrze wiesz jakie ćwiczenia i w jakiej kolejności wykonywać. Wiesz jak dobrze dobrać ciężar. Wiesz też, że powinnaś uczyć się Trenować od eksperta (zawsze mówię: nawet trener, powinien mieć trenera).

Jeśli zadajesz sobie pytanie czy zainwestować w Trenera – zastanów się ile wart jest Twój czas? Jeśli mój czas jest wart np. 150zł, a na naukę tej nowej rzeczy mam poświęcić kolejnych kilkanaście dni, bądź przykład: 50h, + stracić nerwy i ten czas (który mogę poświęcić moim bliskim, mojemu facetowi) to rachunek jest prosty. Oprócz czasu, to jeszcze dodatkowe nerwy, błędy i kolejne frustracje (ryzykując jednocześnie wybuchy złości na bliskich) to ja podziękuję i wolę zapłacić komuś i mieć to odrazu i bez stresu. Stresu i tak nam  w życiu nie brakuje.

 

Zanim zakupisz suplementy, bądź przejdziesz na dietę – wykonujesz podstawowe kroki, jakimi są badania krwi i hormonów, które nie pozwalają na chudniecie.

Chcesz się tak przygotować do ćwiczeń i odchudzania, poprawy zdrowia – aby zmiana była trwała.

Przyda się konkretny, sprecyzowany plan działania w odchudzaniu.

Podsumowanie

Każdy ćwiczący człowiek funkcjonuje, na którymś z poziomów.

Od Ciebie zależy w jaki sposób podchodzisz do swojego ciała i zdrowia.

Ja jednak uważam, że każdy ćwiczący człowiek powinien dojść do poziomu 3 – mieć dobrze skonstruowany plan działania, ponieważ każdy mądry człowiek wie, że zdrowie jest najwyższą wartością.

Pamiętasz jedną z najprawdziwszych prawd?  za żadną kasę zdrowia nie kupisz! więc czy stać Cię na to, by chorować, być otyłym i w przyszłości cierpieć na choroby. Chociażby WHO, a nawet dr Jerzy Zięba ostrzega przed pandemią nowotworów (ponoć 70% osób będzie miało jakiś rodzaj tej choroby) oraz cukrzycy (wykrywanej dopiero gdy “jedynym” ratunkiem są już zastrzyki z insuliny do końca życia).

 

Stąd też – Porównania do poziomów edukacji mają ułatwić, nawiązać do edukacji a także SAMO-ŚWIADOMOŚCI. Człowiek w podstawówce, czy szkole średniej i na studiach różni się nie tylko poziomem wiedzy, ale i świadomości o procesach życiowych.

Praca z ciałem, to  edukacja siebie samego na temat tego jakie jedzenie i treningu, który dobrze wpływa na Twoje dobre samopoczucie, ciało i zdrowie. Bo przecież fitness i ćwiczenia, to nie tylko odchudzanie – to całokształt działań, który ma poprawić standardy Twojego życia. Przecież oprócz tego, że chcesz lepiej wyglądać, to również chcesz się lepiej czuć, wysypiać, odpoczywać i mieć więcej energii na codzień? Chcesz?

Dlaczego warto mieć plan działania w odchudzaniu?

Uważam, że powyższe akapity są już odpowiedzią samą  w sobie, a wnioski można wyciągnąć z nich logiczne. Natomiast jaki plan mam na myśli? No napewno NIE rozpiskę na kartce. Co proponuje większość Trenerów. Gdyż nie jest to ŻADEN PLAN DZIAŁANIA. W mojej opinii jest to świstek papieru, z którego nic nie wynika i ciężko z tego nauczyć się trenować i osiągać konkrety.

Plan działania w odchudzaniu obejmuje nie tylko spis ćwiczeń, które wykonujesz na siłowni (czy też w domu), ale przede wszystkim całą strategię zmiany stylu życia. Powinien on mieć mniej więcej taką strukturę:

  • trening, który zmienia się cyklicznie w zależności od tego jak na niego reaguje Twoje ciało (czyli co 4 – 6 tygodni), który uczy Cię jak świadomie podchodzić do swojego ciała
  • dietę, którą stosujesz wg tego jaki masz dostęp do produktów żywnościowych oraz do tego jaki masz aktualny stan zdrowia (nie wyobrażam sobie diety na kartce na zasadzie wróżby z fusów)
  • ewentualną suplementację witaminowo – mineralną
  • dobrze zaplanowany odpoczynek i regenerację
  • odpowiednią strategię motywacji (aby właśnie uniknąć spadków motywacji i słomianego zapału)
Oczywiście nie wróżę z fusów, dlatego tutaj podaję jedynie skróconą strukturę. Taki plan działania trzeba przygotować po konsultacji (ja na konsultacji zadaję odpowiednie pytania, jest ich ok. 30), a także wywiadzie treningowo – żywieniowym (również odpowiednio skonstruowanym).
Nie wyobrażam sobie, żeby Trener poprostu “brał człowieka” na trening, i odrazu zapodawał mu maszyny bez odpowiedniego wywiadu dotyczącego zarówno kontekstu zdrowotnego, jak i celów jego treningów. Moim zdaniem jest to totalny nieprofesjonalizm. Od takiego Trenera – uciekaj gdzie pieprz rośnie.

Jeśli jesteś w potrzebie, chcesz zmienić sylwetkę, naprawić zdrowie, potrzebujesz motywacji do działania – to napisz do mnie przez formularz w zakładce “WSPÓŁPRACA”

Wybór jak zwykle zależy od Ciebie 🙂

About Emilia Warakomska

Leave a Reply